Historia

Nintendo 64 släpptes 1996 med dunder och brak. Get N, or get Out! var Nintendos slogan i kampen om den 5:e generationens tvspelare, där Nintendo stod emot Sonys Playstation och Segas Saturn. NINTENDO64 var Nintendos 3:e konsol, och såldes i över 33miljoner exemplar. Under projektstadiet kallades konsolen för Nintendo ULTRA, men det namnet byttes ut mot Nintendo 64 innan konsolen släpptes.

Nintendo 64 spel är kassettbaserade ROM cartridges. Minnesstorleken i kassetten varierar, från 4 MB till 64MB. Jämfört med Playstation och Saturn som hade CD baserade spel, så var Nintendo 64ans spel dyra att producera och hade begränsat minne, men i gengäld slipper Nintendo 64a spelarna de långa laddningstider som Sonys och Segas konsoler dras med. Många Nintendo 64 spelkassetter har dessutom möjlighet att spara spelen internt i kassetten (batteribackupat sparminne).

Nintendo 64 Hårdvara och Prestanda

Processor (CPU): 64-bitars NEC VR4300 (MIPS R4300i) som körs i 93.75 MHz
Processorprestanda: 125 MIPS (miljoner instruktioner per sekund)
Grafikprocessor (GPU)prestanda: 500 MIPS och 100 MFLOPS.
Bilinear och trilinear mip map filtrering, perspectiv-korrekt textur mappning, edge anti-aliasing, 9-Bit Z-buffer, miljömapping, Gouraud skuggning, 24-bit maximal färgdjup med 8-bit transparens, 15-bit på skärmen

Minne:
4 MB RDRAM (Rambus DRAM) på en 9-bit 562.5 MB/s buss, uppgraderbar till 8MB med Expansion PAK
ROM kassettbuss som kör i 264 MB/s
Upplösning: 240p (320×240), 288p (384×288), 480i (640×480), 576i (720×576), widescreen via letterboxing och anamorphisk kompression
Färgpalett: 16,777,216 (24-bit färgdjup)
Färger på skärmen: 207,360 (720×288)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>